Ekonomiska resurser för att sammanslutningar inom idrott skall kunna fungera låter som en självklarhet. Alla vet att det kostar pengar för deltagare i sportevenemang och detta gäller även ishockeylag. De stora klubbarna drar in publik och sponsorintäkter som bygger på föreningens representationslag. Dessa medel som förvärvas skall täcka kostnaderna för att driva verksamheten och i den ingår även satsning på ungdomar. Att ha en väl fungerande verksamhet i juniorklasserna och lägre åldersklasser blir själva grundplåten för framtida lagbygge. För ungdomsverksamheten erhåller föreningarna bidrag från stat och kommun men oftast är dessa medel inte tillräckliga. Särskilt i mindre föreningar måste därför medlemmarna själva samla in pengar, speciellt om man till exempel tänkt sig en resa för att delta i en turnering. Många ungdomar drömmer om att i första hand få spela i tv-pucken och med NHL som långsiktigt mål. Då krävs det en hel del ekonomi i grunden för att sådana satsningar ska kunna lyckas.
Alla kan hjälpa till
Hur gör man då för att tjäna in pengar till klubben? Föräldrarna har redan betalat stora avgifter för medlemskap och utrustning med mera, så därifrån kan det bli kärvt med ytterligare tillskott. Då återstår det för deltagarna att göra egna insatser. Att samla in kontanter är i stort sett inte gångbart då den typen av donationer främst är förbehållen välgörenhetsorganisationer. Då återstår arbete, arbete och åter arbete. Olika slags försäljningar är det vanligaste och kanske minst fysiskt ansträngande. Det kan röra sig om kakor, kokosbollar med flera av den typen, till försäljning av exempelvis Bingolotter. Det gäller att ha idéer och uppslag. Det finns många som konkurrerar i genren som man kan kalla ”ungdoms-team-försäljning”. Därför är det extra bra om man kan hitta på saker som ingen annan gör. Då fungerar försäljningsarbetet lättare.